Investitorii noi în domeniul spălătoriilor auto din România îşi pot pune această întrebare, care este una pertinentă având în vedere că la o analiză detaliată, fiecare din cele două soluţii de spălare – self service sau automat – propun două modele diferite de abordare a pieţei, operaţionalizare diferită, o proiecţie de venituri diferite, indicatori de amortizare diferiţi pentru cele două tipuri de proiecte.
Totuşi, răspunsul la întrebările complementare pot ajuta în decizia de investiţie:
De ce să instalez o spălătorie self service? De ce să investesc într-un portal automat? De ce să nu proiectez o spălătorie mixtă, self + automat? Care sunt cerinţele specifice, diferenţele sau oportunităţile?
România are la ora actuală peste 4,000 de piste de spălare self service instalate în ultimii 8-10 ani şi cam 500 – 700 de portale automate cu destinaţii de utilizare diverse – în cadrul benzinăriilor, reprezentanţelor auto, parcurilor interne de autobuze sau camioane şi nu foarte multe la număr instalate în ultimii 2-3 ani în cadrul spălatoriilor self service (upgrade).
Echipa Jetpoint a instalat peste 800 de piste de spălare (aprox. 200 proiecte) şi 18 portale automate cu perii sau jeturi (touchless) destinate spălării de autoturisme, autoutilitare, autocamioane, autobuze. Am dobândit în aceşti ultimi 10 ani o experienţă bună în proiectarea, producţia, montajul, punerea în funcţiune şi servisarea instalaţiilor self service şi automate. De aceea putem expune câteva direcţii de urmat de către investitori.
- Portalele automate sunt o tendinţă mai nouă în România. În următorii ani vom vedea tot mai multe proiecte implementate. Randamentele portalelor automate de spălare sunt mai bune decât la self service (per unitatea e spălare, nu şi la volume) şi credem că în timpul următor, datorită creşterii accentuate a cererii/consumului de spălări auto cu portale automate, volumele de încasări şi profitabilitatea lor vor deveni foarte atractive.
- Una-i una şi alta-i alta!… Comparaţia „Self service versus Portal” aduce diferenţe importante.
Spălătoriile self service sunt deja de mulţi ani utilizate, cunoscute, apreciate ca oferind servicii de curăţare rapidă la un preţ uşor asimilabil populaţiei. Portalele automate ţintesc un segment de clienţi care îşi doresc servicii complete de spălare (inclusiv programe de uscare, spălare sub şasiu etc.), de înaltă calitate, fără efort personal şi care plătesc un preţ mai ridicat per unitatea de spălare. - Ca în orice altă afacere, porniţi de la „piaţă”, de la clienţii ţintă şi profilul acestora. E o tendinţă naturală ca unii clienţi să fie „de self” iar mai nou alţii sunt atraşi „de automat”. Dar care este proporţia în cazul Dvs.? Interesul este să deserviţi ambele tipuri de utilizatori, dar asta desigur la un volum considerabil şi la un profil specific de clienţi potenţiali (nu e potrivit să instalaţi piste de self şi un portal automat într-o comună de exemplu).
- Costul, instalarea, mentenanţa sunt diferite între cele două tipuri de spălătorii. Trebuie să luaţi în calcul fiecare aspect şi capitol al investiţiei, pre sale dar şi post sale. Cereţi o analiză comparativă consultantului de vânzări Jetpoint.
- Cele mai utile aplicaţii/instalări pentru portalele automate sunt:
în benzinării, în incinta mall-urilor, în parcurile de autobuze (autobaze), flote de camioane/TIR, stand alone (în special pentru TIR-uri, vehicule mari), ca upgrade la spălătoriile self service existente. - Recomandarea ultimă este pentru o investiţie mixtă, self + portal, dacă condiţiile permit aceasta, cu referire la mărimea terenului şi localizarea acestuia, vadul comercial, bugetul investiţiei.
Exemple: 4/6 piste self + 1 portal automat; 2 piste self + 1 portal automat etc.
Foarte util este să cereţi referinţe, să vedeţi proiecte deja implementate care să vă inspire şi să vă edifice decizia de investiţie.
1 Comment
Ashton Porter
Duis autem vel eum iriure dolor in hendrerit in vulputate velit esse molestie consequat, vel illum dolore eu feugiat nulla facilisis at vero eros et accumsan et iusto odio dignissim qui blandit praesent luptatum zzril delenit augue duis dolore tefe.